De droeftoeters bij Defqon
- Lotsofloveandchaos
- 1 dag geleden
- 3 minuten om te lezen

Vanochtend slaat me de schrik om het hart, mede dankzij het feit dat ik net 1 seconde mijn ogen open heb…
Het begint met appjes van Ralph, die op Defqon al twee dagen in de bloedhete zon staat te werken. “De pleuris breekt uit”, “politie ingezet”, “advies is zo snel mogelijk van het terrein af”.
Als ik internet open, zie ik de filmpjes. Rellen bij Defqon vanwege aflassen van festival.
Mijn vriend stond vannacht mogelijk in een vuurlinie van losgeslagen hardstyle fanaten.
Op dit moment weet ik nog niks. Ik ga ervan uit dat hij veilig in zijn huisje zit met zijn collega’s en onze vrienden. Maar zeker weten doe ik het op dit moment nog niet.
Goed begin van je dag.
Laat me vooropstellen dat ik de frustratie onder de mensen begrijp. Mensen hebben hier naar uitgekeken, vele kilometers gereisd en een hoop geregeld en betaald. Maar als ik op de filmpjes zie hoe men zich gedraagt als een stel losgeslagen beesten, word ik niet goed.
Er vliegt van alles door de lucht, hele hekwerken worden omgegooid, men wordt agressief richting medewerkers - die hier niks aan kunnen doen. Ga er maar eens staan. Als organisator, als beveiliger of als politie. Zelfs de ME wordt ingeschakeld.
Dat de frustratie hoog is, is begrijpelijk. Dat er misschien heel andere aanpakken of alternatieven bedacht hadden kunnen worden, zal best. Maar ik blijf erbij, dat is geen excuus om je zo te gedragen. Ofja... misdragen🤨
De organisatie heeft hier niet om gevraagd. Hele teams die al ontelbare dagen, weken en zelfs maanden erop hebben zitten om dit festival op te zetten. Maanden aan planningen en voorbereidingen, ongelooflijk veel geld wat erin omgaat om dit te creëren en ploegen personeel wat al dagen in de hitte staat om het festival op te bouwen. Allemaal weg vanwege één bericht; code rood.
Wie denkt dat een organisatie zo een besluit lichtvaardig neemt, is niet goed bij zijn hoofd.
Voor organisatie en productie is dit waar ze zo lang naartoe werken. Alsof zij er baat bij hebben het te cancellen. Het is niet goed voor hun reputatie, mensen moeten betaald worden, festivalgangers moeten een tegemoetkoming krijgen etc. etc. Om nog maar te zwijgen over de schade die jullie erbovenop hebben gefixt.
Het is een situatie van nooit goed kunnen doen. Als het festival door had mogen gaan en er 20 mensen bezweken waren door de hitte, uitdroging en allerlei andere gevaren, was het hek helemaal van de dam geweest. Dan waren ze nalatig geweest en had het allemaal nooit mogen gebeuren en waren ze onverantwoordelijk bezig geweest uit winstoogpunt.
En ja, eerdere jaren of in andere landen zijn er vast genoeg festivals geweest die wel doorgaan met dit soort temperaturen en grote hoeveelheden mensen. Maar bedenk je eens hoe onveilig dit had kunnen aflopen met pak hem beet 70.000 mensen. Waarvan misschien je man, vader, broer, vriend, moeder, zus, vriendin of dochter of zoon.
Ik ben blij dat we lijken te leren van fouten. De afgelopen 5 jaar zijn er naar schatting door de hitte, direct en indirect -meestal door middelengebruik wat versterkt wordt door de hitte en zorgt voor hyperthermie, tussen de 50 en 100 mensen gestorven op festivals en buitenevenementen. Lijkt me een les om van te leren.
Hoe dan ook. Alle redenen en emoties buiten beschouwing gelaten. Dit soort dingen mogen niet gebeuren. Of een organisatie, een gemeente, de overheid of de KNMI nou iets te verwijten valt volgens jou of niet. Je blijft van anderen (en hun spullen) af. Een les wat ik mijn 8- en 5-jarige leer, maar blijkbaar nog altijd genoeg volwassenen moeten leren.
De mensen staan op beeld, jullie hebben waarschijnlijk alle legitimatiebewijzen ergens gedocumenteerd bij aankoop van kaartjes. Lijkt me een mooi moment voor een time-out van festivals… Net als een stadiumverbod, ga maar even op de strafstoel nadenken over je gedrag 😉 #kleutergedrag
Ik las iemand wat zei;hou de prijs van mn ticket maar, jullie hebben schade genoeg. Mijn voorstel; juist deze mensen hun geld geven en de agressievelingen geen refund geven😊
Lieve organisatie van Defqon, jullie hebben een heel lastig, pijnlijk maar juist besluit genomen♥️
Respect voor de organisatie
Respect voor de werkende mensen
Respect voor de fans die wel normaal dit pijnlijk besluit hebben geaccepteerd
Liefs
#teleurstellend #beschamend #defqon1 #beestenbende #vandalen #hittegolf #coderood #qdance #gestoordemensen #respectvoordeorganisatie #respectvooralhetpersoneel #respectvoordenormalemensen


Opmerkingen